Wat wij kunnen leren van Steve Jobs.

Door het ongelukkige en gedwongen tijdelijke terugtreden van Steve Jobs zijn er de afgelopen dagen veel artikelen en blogs verschenen over zijn leiderschapsstijl en management filosofie.  Zijn genialiteit wordt eigenlijk niet meer in twijfel getrokken hoewel hij zeker niet geliefd is bij iedereen.

De blogsite cult of mac had onlangs een erg interessant interview met John Scully, de voormalige zakenpartner van Steve Jobs. In dit interview deelt hij zijn ervaringen en daar kunnen we veel van leren.

Ik vind veel lessen erg interessant omdat ze eenvoudig te begrijpen zijn maar erg moeilijk te implementeren.  Bijvoorbeeld:

“Steve always believed the most important decisions you make are not the things you do – but the things that you decide not to do. He’s a minimalist.”

De belangrijkste beslissingen zijn de dingen die je niet doet. Dit vraagt jezelf (en je team) uitdagen om de echte kern te vinden van een vraagstuk of een ambitie.  En dat kost tijd. En kan snel een frustrerende ervaring worden. Omdat we graag snelheid willen maken, voortgang willen boeken, tot actie willen komen. En omdat we vaak denken dat moeilijke problemen ook een complexe oplossing vragen.

Een tweede voorbeeld is deze:

“Steve had this perspective that always started with the user’s experience. The user experience has to go through the whole end-to-end system.

Het lijkt zo logisch, denk altijd eerst aan de gebruikers (en blijf dat doen gedurende het hele project). Maar hoeveel projecten mislukken omdat we dat juist niet doen. Hoeveel produkten worden er ontwikkeld die geen waarde toevoegen? Hoe vaak neem je beslissingen die vooral goed zijn voor je eigen ego?

Het interview is interessant voor iedereen.  Laten we hopen dat Steve Jobs snel herstelt.

John Scully on Steve Jobs, the full interview transcrips

Comments are closed.